Hoe verhoog ik mijn natuurlijke immuniteit?

Reeds honderden, duizenden jaren hebben onze voorouders gebruik gemaakt van middelen uit de natuur om onszelf te beschermen tegen ziekte, onze afweer te versterken, onszelf te helen en te genezen. Wij zijn een onderdeel van een groter systeem. Waarom is daar in deze tijd zo weinig interesse voor?
Onze immuniteit ondersteunen kunnen we zelf een stuk in de hand nemen.  Hierbij heel wat tips van holistisch huisarts Hilde De Smet.
1. Huis-, tuin-, en keukenmiddeltjes ter ondersteuning van de immuniteit en ter bestrijding van infecties
Look, Tijm, Salie, Oregano, Basilicum, Oost-Indische kers, Paddenstoelen, Gember, Groene thee, Bessen, Vitamine C-rijke groenten en fruit (citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas, bieslook…)
2. Doe zonlicht op!!! Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie en onze melatonine-productie.  Mensen die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele soeplepels lijnzaadolie bij per dag (niet verhitten!) of neem een supplement bij.
Check hier de nieuwe samenstelling van ons vitamine D supplement van phytocure.
3.  Beweeg voldoende, wandelen stimuleert het lymfesysteem en de immuniteit.
4. Drink voldoende water. Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Drink er altijd water bij.
5. Kruiden en supplementen: Echinacea, Vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola,…), Vitamine D, Propolis (de natuurlijke lijm die bijen gebruiken), Zink (in een goed opneembare vorm), Selenium, Kombucha, (Water)kefir, ….
Wij hebben heel veel supplementen die we kunnen leveren vanuit onze online gezondheidsshop.  Klik hier.
6.  Etherische oliën verdampen in je huis en slaapkamer: tijm (thymol), salie, oregano, basilicum, jeneverbes, eucalyptus, tea tree…).  ook hier kunnen we je bij bijstaan.  Wij werken met de etherische olieën van sjankara.
7. Zorg voor een gezonde darm (80 % van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen!).  Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën). Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan additieven en met weinig voedingswaarde. Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch.
8. Vermijd het gebruik van suiker – suiker verlaagt de weerstand
9. Neem regelmatig een koude douche – dit versterkt het immuunsysteem ( laat je lichaam geleidelijk wennen aan de koude, maak eerst je benen en borst nat – bouw op)
10. Doe frisse lucht op, ventileer je huis. Bepaalde ademhalingsoefeningen versterken het immuunsysteem (voor de durvers https://www.wimhofmethod.com/)
11. Zorg voor voldoende slaap en rust. Stel je bloot aan natuurlijke elektro-magnetische straling (wandelingen in de natuur, aarden, in de tuin werken…) ter compensatie van WIFI, 4G, electrosmog…
12. Koorts heeft een functie, stimuleert het immuunsysteem en helpt – door het verhogen van de lichaamstemperatuur – virussen en bacteriën te doden. Gebruik alleen koortswerende middelen wanneer de malaise te groot wordt. Neem bij voorkeur paracetamol (tot 2-3 g/dag), aangezien NSAID’s (ibuprofen, diclofenac….) mogelijks de kans op ernstige bijwerkingen tijdens een virale infectie vergroten.
13. Onderzoek heeft aangetoond dat emoties zoals dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem positief beïnvloeden. Zoek redenen om dankbaar te zijn, kijk naar comedies, richt je focus op wat wel goed loopt….
14. Meditatie en relaxatie-oefeningen hebben een positief effect op het immuunsysteem.  Wij helpen je op weg met ons aanbod rond relaxatiecoaching.
Van angst naar vertrouwen? Van slachtofferschap naar zelfredzaamheid? Van afhankelijkheid van autoriteiten naar kennis om zelf toe te passen?
We hopen jullie met deze nieuwsbrief te inspireren om zelf jullie gezondheid en immuniteit in handen te nemen.  Je energie krijgt een boost, je zelfvertrouwen stijgt en je voelt je op elk vlak beter in je vel.
Deze nieuwsbrief is in grote mate overgenomen van de omzendbrief die Hilde de Smet (arts) gedeeld heeft in de lente van 2020 via sociale media.
Warme groetjes en ik hoor het graag als ik met iets je verder op weg kan helpen,
Els (ekilibre)

Els Vijverman

Online boeken