Tips op een natuurlijke manier om zwangerschaps kwaaltjes te verhelpen

Toen ik zwanger was van mijn kinderen heb ik wel eens last gehad van onderstaande kwaaltjes.  Omdat ik in die periode studeerde voor voedings- en gezondheidsconsulente en mijn eindwerk gemaakt heb over pre en postnatale begeleiding wilde ik dit blogartikel schrijven om jullie te helpen bepaalde kwaaltjes te verhelpen.  Veel kwaaltjes kunnen verholpen worden met een goede zwangerschaps massage of een wellness voor zwangere vrouwen.  Hieronder nog extra tips.

1.       Misselijkheid en braken

Dit komt veel voor in het eerste trimester maar duurt soms langer.  Wat zeker helpt is s morgens voor het opstaan iets licht verteerbaars te gebruiken zoals een beschuit met honing of een cracker.  Verder is het ook aangewezen om kleine hoeveelheden te eten, verspreid over de dag zodat je nooit met een lege maag zit.  Veel water of kruidenthee kan ook helpen als je moeilijk iets anders kan binnenhouden.

Volgende kruidenthees kunnen helpen tegen misselijkheid:

  1. Gemberthee (eventueel in combinatie met frambozenblad): frambozenblad raad ik niet aan als men een voorgeschiedenis heeft van miskraam of vroeggeboorte wegens de baarmoederstimulerende eigenschappen
  2. Kamillethee: werkt zeer rustgevend en is ideaal s avonds voor het slapengaan
  3. Citroenmelisse: krampstillend en kalmerend voor de spijsvertering

Volgende bachbloesems kunnen helpen tegen misselijkheid tijdens de zwangerschap: appel, rescue remedie.

2.      Bekken instabiliteit

Tijdens de zwangerschap zorgen hormonen ervoor dat de banden en spieren van het bekken van de zwangere vrouw soepeler worden. Zo wordt het bekken beweeglijker en kan de baby, bij de  geboorte, gemakkelijker door het geboortekanaal. Echter, bij sommige vrouwen zorgt dat beweeglijke bekken voor ernstige klachten. Ze hebben moeite met bewegen en behoorlijk veel pijn. We spreken in dat geval van bekkeninstabiliteit.   Je kan dan pijn hebben bij het schaambeen, in de lies of onderrug en deze pijn kan zelfs uitstralen naar de benen en billen. Vermoeidheid maakt de klachten alleen nog erger.

De behandeling van een instabiel bekken verschilt enorm van de behandeling van de dysfunctie van het bekken en wordt best goed begeleid. Een massage voor zwangeren doet wonderen om de pijnlijke plaatsen verlichting te brengen. Er kan eventueel een bekken band gedragen worden. Er zijn een aantal dingen die beter beperkt kunnen worden zoals traplopen, bukken  en zware dingen heffen. Relaxatieoefeningen die helpen om in je centrum te komen kunnen  hier ook soelaas bieden (klik hier).

Een kruidenthee van heermoes werkt ook omdat heermoes alle harde delen van het lichaam helpt versterken en zeer rijk is aan allerlei mineralen en vitaminen.

3.      Maagzuur

Dit ongemak komt veel voor tijdens de laatste maanden van de zwangerschap en heeft als  oorzaak dat de slokdarm minder goed afgesloten wordt en de druk in de buikholte groter  wordt ten gevolge van de groei van de baby.    Het is zeer belangrijk geen voedingsmiddelen te nuttigen die de productie van maagzuur  stimuleren. Onder andere alcohol, koffie, koolzuurhoudende dranken, suikers en sterk gekruide  voedingsmiddelen moeten vermeden worden. Producten die maagzuur blussen zoals melk,  havermoutpap en yoghurt zijn wel aan te bevelen. Kamillethee, venkelthee of anijsthee  drinken zou verlichting brengen. Brood eten helpt omdat brood het maagzuur absorbeert.  Verder is pruimensap een goed middel. Het is steeds beter om kleine hoeveelheden te eten  i.p.v. 1 grotere maaltijd. Ook een goede houding en rek en strekoefeningen kunnen helpen.  Tenslotte kan groene klei een oplossing bieden. Het is dan de bedoeling om deze klei op te  lossen in water en het water te gebruiken als blusmiddel.

4.      Bandenpijn

Bandenpijn is een scherpe, stekende pijn die langer aanhoudt dan bijvoorbeeld een wee.  Rond de 20e week gaat de baarmoeder ineens sterk groeien. De zwangere vrouw ziet  zichzelf dan opeens veel verdikken. Hierdoor komt er meer spanning te staan op de banden  (soort spieren) die de baarmoeder op haar plaats houden. Een scherpe, stekende pijn ter  hoogte van het schaambod wordt veroorzaakt door de banden waarmee de baarmoeder  vastzit aan het schaambod en de stuit. Vooral bij vermoeidheid treedt dit op.

Enkele tips zijn:

– een rubberen warmwaterkruik op de pijnlijke plek leggen kan wonderen doen.

– Een zwangerschapspantybroekje met verstevigende band onder de buik die de buik  ondersteunt en meegroeit met de zwangerschap kan helpen.

– een massage voor zwangere vrouwen kan helpen de spanning te verlichten en meer te ontspannen.

5.  Constipatie

Bij constipatie is het zeer belangrijk om vezelrijk voedsel te nuttigen zodat de darmflora zich  wat kunnen herstellen en optimaal kunnen werken. Onder andere volkoren brood, graanproducten,  fruit en veel groenten zullen helpen om de darmtransit te verbeteren. Vooral citrusvruchten (sinaasappels, citroenen, mandarijen, kiwis, clementines, … ) helpen omwille van de vitamine  C die daar in zit. Komboecha of gedroogde pruimen op een nuchtere maag kunnen bij  constipatie wonderen doen. Etherische olie van venkel kan ook helpen. Uiteraard is het ook  belangrijk om voldoende te drinken, de buikademhaling toe te passen en de buik te  masseren (tijdens een zwangerschap massage of zwangerschap wellness moment). Men kan ook kleiwater gebruiken (1 lepel in water laten staan ’s avonds en ’s  ochtends dit opdrinken) in combinatie met vitamine C. Dit geeft een reinigende werking.

6.      Striemen

Om striemen tijdens de zwangerschap te voorkomen is het belangrijk om niet te plots te veel  aan te komen. Een massage van de buik, borsten en dijen met een aangepaste olie (een echte wellness ervaring) tijdens de zwangerschap kan  helpen om de huid en de onderhuidse bindweefsels soepel te houden en de elasticiteit te  verhogen.

Een goed recept voor een massageolie tegen striemen is een combinatie maken van 50 ml  amandelolie, 5 ml tarwekiemolie, 5 ml Sint Jansolie, 15 druppels etherische olie van  lavendel, 10 druppels etherische olie van rozenhout, 5 ml jojoba olie, 5 ml arnicaolie en 1  eetlepel aloë veragel.

7.    Zware benen

Tijdens de zwangerschap zijn er veel vrouwen die meer vocht ophouden in benen en voeten en daardoor een zwaar gevoel in het onderlichaam hebben.  Dit kan verholpen worden door een goede zwangerschap massage (al dan niet met je partner) met drainerende bewegingen toe te passen.  Je zal je een pak lichter voelen nadien.  En waarom niet genieten van ons wellness arrangement voor zwangere vrouwen?

Meer info: wellness zwangere vrouwen arrangement & massage voor zwangere dames

Bij ekilibre leren we de partner van de zwangere vrouw hoe hij een ontspannende zwangerschaps massage kan geven waarbij we rekening houden met jouw kwaaltjes en de massage volledig aangepast wordt aan jouw noden.  Hier kan je meer info over dit aanbod vinden.